Manavgat Sağlık Platformu Geçici Yürütme adına sözcü Ali Gökçe Antalya milletvekillerine yönelik bir mektup yazarak adreslerine gönderdi.
Manavgat’a Eğitim ve Araştırma hastanesi kurulması anlamında geniş çaplı çalışmalarını sürdüren platformun amacı kentimizde bu hastanenin kurulması anlamında ses getirmek yönünde, bu konuda tam teşekkülü hastanenin ilçemize neden ve nasıl kurulması yönündeki bilgiler içeren ve Antalya milletvekillerine ulaştırılan mektup aynen şöyle;
Sayın Antalya Milletvekilleri,
Manavgat’ımızın değerli temsilcileri,
Sağlık Bakanlığı Ruhsat Yönetmeliği çerçevesinde tanımlanan 2. Basamak ve 3. Basamak Sağlık Tesisleri (Hastaneler) arasındaki temel farklılıkları, Manavgat halkımızın daha iyi bilgilendirilmesi ve sağlık hizmetlerine erişiminin güçlendirilmesi amacıyla sizlere Manavgat Sağlık Platformu adına bir açık mektup aracılığıyla aktarmak istiyoruz.
Bilindiği üzere, sağlık hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde sunulması, Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklerle düzenlenen Basamaklandırılmış sağlık sistemi ile mümkün olmaktadır. Bu sistemde, sağlık sorunlarının karmaşıklık düzeyine göre farklı donanım ve uzmanlıkta sağlık kuruluşları görev almaktadır. İşte bu noktada, 2. ve 3. Basamak Sağlık Tesislerinin (Hastanelerin) ayrımı büyük önem taşımaktadır.
2. Basamak Sağlık Tesisleri (Hastaneler):
Bu tesisler (Hastaneler), genellikle birinci basamak sağlık hizmetlerinin yetersiz kaldığı durumlarda devreye giren, daha uzmanlaşmış tanı ve tedavi hizmetleri sunan kuruluşlardır. 2. Basamak sağlık tesislerinin temel özellikleri şu şekilde özetlenebilir:
Sunulan Hizmetler: Dâhiliye, Genel Cerrahi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Göz Hastalıkları, Deri ve Zührevi (Cildiye) Hastalıkları, Nöroloji, Gögüs Hastalıkları, Kulak Burun Boğaz Hastalıkları, Kadın Hastalıklar ve Doğum gibi temel uzmanlık dallarında poliklinik ve yataklı tedavi hizmetleri sunulur. Ayrıca, Laboratuvar, Radyoloji gibi temel tanı hizmetleri de bu basamakta yer alır.
Donanım ve Personel: 1. Basamağa göre daha gelişmiş tıbbi cihaz ve donanıma sahiptirler. Uzman hekimler, diş hekimleri, eczacılar, hemşireler ve diğer sağlık profesyonellerinden oluşan bir ekip görev yapar.
Örnekler: İlçe Devlet hastaneleri ve bazı özel hastaneler2. basamak sağlık tesisi (Hastaneler) olarak ruhsatlandırılabilir.(Manavgat Devlet Hastanesi 2. Basamak Sağlık Tesisidir)
Temel Amaç: Daha karmaşık sağlık sorunlarının teşhis ve tedavisini sağlamak, gerektiğinde hastaları 3. Basamak Sağlık Tesislerine (Hastanelere) yönlendirmek.(Sağlık Bakanlığı Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsat Yönetmeliği Madde 6 da açık olarak yazılmıştır)
3. Basamak Sağlık Tesisleri (Hastaneler)
Bu tesisler (Hastanelerde)ise, İleri Düzeyde Uzmanlaşmış Tanı ve Tedavi hizmetlerinin sunulduğu, Yüksek teknoloji içeren veya Eğitim ve Araştırma Hastaneleridir, genellikle bölgesel veya ulusal düzeyde referans merkezleri olarak işlev gören kuruluşlardır. 3. Basamak sağlık tesislerinin (Hastanelerin) temel özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
Sunulan Hizmetler: 2. basamakta sunulan hizmetlere ek olarak, kardiyoloji, nöroloji, onkoloji, kalp ve damar cerrahisi, beyin ve sinir cerrahisi gibi birçok üst düzey uzmanlık dalında hizmet verilir. Organ nakli, ileri düzey görüntüleme teknikleri, yoğun bakım üniteleri gibi özellikli birimlere sahiptirler.
Donanım ve Personel: En gelişmiş tıbbi cihaz ve teknolojiler kullanılır. Alanında uzmanlaşmış, deneyimli hekimler, öğretim üyeleri ve multidisipliner bir sağlık ekibi görev yapar. Araştırma ve eğitim faaliyetleri de bu tesislerde önemli bir yer tutar.
Üçüncü Basamak Sağlık Tesisleri (Hastaneleri) şunlardır;
a-Eğitim ve Araştırma Hastaneleri,
b-Dal Eğitim ve Araştırma Hastaneleri,
c-Ağız ve Diş Sağlığı Eğitim ve Araştırma Hastaneleri,
ç-Üniversite Hastaneleri,
d-Üniversite Dal Hastaneleri,
e-Üniversite Ağız ve Diş Sağlığı Hastaneleri,
f-Üniversite Enstitüsü Hastaneleri,
(Sağlık Bakanlığı Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsat Yönetmeliği Madde 7 de açık olarak yazılmıştır)
Temel Amaç: Nadir görülen, karmaşık veya ileri evre hastalıkların teşhis ve tedavisini sağlamak, bilimsel araştırmalar yapmak ve sağlık profesyonellerinin eğitimine katkıda bulunmak.
Manavgat İçin Önemi ve Manavgat Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin 3. Basamak Olarak Planlanması Talebi:
Manavgat gibi hızla gelişen, Ülke ekonomisine katkısı bakımından 40 ilimizden daha fazla Ülke Ekonomisine Katkı sunduğu belirtilen ve büyük göç alan Yerleşik nüfusu 262.576 Turizm Sezonunda İlçeyi Ziyaret eden yerli ve yabancı Turistler ile İkametgahını İlçeye Almayan Turizm Emekçileri ile birlikte yıllık Ortalama Nüfusu Yaklaşık 500.000—750.000 arasında olan bir ilçede, halkımızın nitelikli sağlık hizmetlerine erişimi giderek artan bir önem taşımaktadır. Manavgat Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin, bölge halkının ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde, 3. Basamak Sağlık Tesisi yani; Manavgat Eğitim ve Araştırma Hastanesi olarak planlanması ve inşa edilmesi Manavgat Sağlık Platformu olarak hayati bir talebimizdir.Ayrıca Manavgat Halkının Anayasamızın 17 nci ve 56 ncı maddelerinden kaynaklanan haklarıolduğu değerlendirilmektedir.
Zira Kardiyoloji, Onkoloji, Endokrinoloji ve Metebolizma Hastalıkları, Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi,Neontoloji (Yeni Doğan Bebek Bakımı)Nöroloji, Romanoloji, Gastroenteroloji,İmmünoloji ve Alerji, Kalp ve Damar Cerrahisi, Beyin ve Sinir Cerrahisi gibi Yan Dal veÜst Dal branşlarında hizmet sunulabilmesi, ancak 3. Basamak Sağlık Tesislerinin sahipolduğu donanım, uzman personel ve altyapı ile mümkündür.
Mevcut durumda, bu tür ileri düzeyde uzmanlık gerektiren sağlık sorunları yaşayan Manavgatlı vatandaşlarımız, Antalya merkezdeki, Alanya Eğitim ve Araştırma Hastanesi veya diğer illerdeki 3. Basamak sağlık tesislerine yönlendirilmekte, bu durum hem hastalarımız hem de yakınları için büyük zorluklar ve mağduriyetler yaratmaktadır. Ayrıca Manavgat’ımızın İşgücü, Ekonomik, İstihdam ve Psikolojik olarak büyük kayıplar yaşamaktadır.
Eğitim ve Araştırma Hastanelerinin 3. Basamak Sağlık Tesisi statüsünde olması nedeniyle 500 Yataklı Manavgat Eğitim ve Araştırma Hastanesinin Acil olarak Planlamalarının yapılarak Yatırım Programına alınması ve en kısa sürede inşaatına başlanması, ilçemizin sağlık altyapısını önemli ölçüde güçlendirecek, vatandaşlarımızın kendi yaşadıkları yerde, zamanında ve etkin bir şekilde ileri düzey sağlık hizmetlerine erişimini sağlayacaktır. Bu yatırım, aynı zamanda bölgemizin Sağlık Turizmi potansiyeli ile Kent Kültürünü ’de olumlu yönde etkileyecektir.
Bu bağlamda, Manavgat halkının bu önemli ihtiyacının karşılanması için gerekli adımların atılarak Yatırım Programına alınması ve inşa sürecinin hızlandırılması hususunda değerli desteklerinizi bekliyoruz.
Saygılarımızla, Manavgat 18 Nisan 2025
Hataylılar Dayanışma ve Kültür Derneği Başkanı Cuma Oflaz;
“Manavgat’ta Eğitim ve Araştırma Hastanesi Olmalı”
Manavgat Sağlık Platformu Geçici Yürütme adına Manavgat Hataylılar Yardımlaşma Dayanışma ve Kültür Derneği Başkanı Cuma Oflaz’dan Yaşayan Değerlerimize Çağrı başlığı altında yazılı bir açıklama yaptı.
Dernek Başkanı ve Manavgat Sağlık Platformu geçici yürütme yönetiminde bulunan Cuma Oflaz kentimizde Eğitim ve Araştırma hastanesinin yapılması için hep birlikte hareket etmemiz gerektiğine dikkat çekerek şöyle konuştu;
“Manavgat’ımızın bereketli topraklarında, Torosların eteklerinde yaşam mücadelesi veren kıymetli büyüklerimiz, engelli kardeşlerimiz, alın teriyle yıllarca bu topraklara hizmet etmiş emeklilerimiz, köylerimizin sakin ve mütevazı insanları, fabrikalarımızın ve tarlalarımızın cefakar işçileri ve uzun süredir yatağa bağımlı olan değerli hemşerilerimiz… Hepimizin bildiği gibi, bu değerli insanlarımızın sağlık hizmetlerine erişiminde ciddi zorluklar yaşanmaktadır.
Özellikle pansuman, sonda uygulaması, enjeksiyon, düzenli tansiyon takibi gibi temel sağlık ihtiyaçlarının karşılanması, uzak köylerde yaşayan vatandaşlarımız için adeta bir çileye dönüşmektedir. Ulaşım imkânlarının kısıtlılığı, sağlık kuruluşlarına mesafelerin uzaklığı ve ekonomik zorluklar, bu ihtiyaçların zamanında ve etkin bir şekilde karşılanmasını engellemektedir. Yatağa bağımlı hastalarımızın ve engelli kardeşlerimizin nakil sorunları ise bu tabloyu daha da ağırlaştırmaktadır.
Bu sorunların çözümü için yerel imkanların tek başına yeterli olmadığı aşikardır. Merkezi Hükümetimizin ve Yerel Yönetimlerimizin ortak bir anlayış ve iş birliği içerisinde hareket etmesi hayati önem taşımaktadır. Sağlık hizmetlerinin her vatandaşımıza eşit ve adil bir şekilde ulaşabilmesi, devletimizin ve yerel yönetimlerimizin en temel görevlerinden biridir.
Manavgat Sağlık Platformu olarak, bu sorunların çözümü noktasında somut adımlar atılması için yetkililere çağrıda bulunuyoruz. Merkezi Hükümetimizin sağlık alanındaki genel politikaları doğrultusunda, yerel yönetimlerimizin de bölgemizin özel ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak ortak projeler geliştirmesi gerekmektedir.
Bu ortak çalışma ile;
Uzak köylerimize düzenli olarak ulaşacak mobil sağlık ekipleri oluşturulmalı,
Evde sağlık hizmetleri yaygınlaştırılmalı ve güçlendirilmeli,
Engelli ve yatağa bağımlı hastalarımızın nakilleri için uygun araç ve personel desteği sağlanmalı,
Sağlık kuruluşlarımızdaki personel ve ekipman eksiklikleri giderilmeli,
Koruyucu sağlık hizmetleri ve bilinçlendirme çalışmaları artırılmalıdır.
Yerel Yönetim ve Merkezi Hükümet Koordinasyon Merkezi kurulmalıdır.
Unutmayalım ki, sağlıklı bir toplum ancak tüm bireylerinin sağlık hizmetlerine eşit erişimi ile mümkündür. Umudunu yitirmeyen gözlerin geleceğe daha güvenle bakabilmesi için, hep birlikte hareket etmeli ve çözüm odaklı adımlar atmalıyız” dedi.
Büşra Deveci / Haber
+ There are no comments
Add yours